Sluiten
T-Cross Breeze is eerste SUV cabriolet in de Polo-klasse

1-mrt-2016 | Modellen

 

  • Studiemodel T-Cross Breeze blikt vooruit op nieuw ontwikkelde SUV-modelreeks
  • Tiguan en Touareg worden in de toekomst aangevuld met drie extra SUV-modelreeksen

 

De T-Cross Breeze in tien punten

 

  1. Opmerkelijk fris design van de T-Cross Breeze biedt eerste boeiende vooruitblik op nieuwe Volkswagen SUV.
  2. Studiemodel T-Cross Breeze is vooruitstrevende SUV met het opwindende karakter van een moderne softtop-cabriolet.
  3. SUV en cabriolet versmelten in de T-Cross Breeze tot een coole en betaalbare compacte wagen van een nieuwe generatie.
  4. Extreem dynamische koetswerkverhoudingen en korte overhangen.
  5. T-Cross Breeze, T-Roc, Tiguan, Tiguan XL, Midsize-SUV en Touareg – het nieuwe SUV-gamma van Volkswagen krijgt vorm.
  6. Volkswagen zal elke klasse op z'n kop zetten met een fascinerend charismatische SUV. De T-Cross Breeze is er daar één van.
  7. Vierzits T-Cross Breeze heeft interactieve cockpit en bedieningsconcept van de volgende generatie.
  8. Aanraakgevoelige vlakken en constructief volledig nieuwe 'by-wire'-oplossingen vervangen conventionele schakelaars en toetsen.
  9. 300 watt sterk soundsysteem van BeatsAudio™ maakt open cruisen tot een lust voor het oor.
  10. T-Cross Breeze wordt aangedreven door een uiterst efficiënte rechtstreeks ingespoten turbobenzinemotor (TSI) met 81 kW (110 pk).

 

Op het 86e autosalon van Genève stond bij Volkswagen de nieuwe T-Cross Breeze in de spotlights. "Deze open Volkswagen verrijkt de wereld van compacte voertuigen met een compleet nieuw gevoel van rijden", verklaarde Herbert Diess, voorzitter van de raad van bestuur van het merk Volkswagen. Volkswagen beklemtoont met deze cruiser dat het merk nieuwe wegen inslaat en mobiliteit meer dan ooit tot een belevenis maakt. Herbert Diess: "De T-Cross Breeze is vandaag nog een studiemodel. Het is voor ons echter perfect denkbaar om een dergelijke cabriolet op de markt brengen. Een betaalbare funmobiel die tegelijk bijzonder geschikt is voor dagelijks gebruik."

 

Zo biedt het studiemodel met een TSI-motor (benzine met turbo en directe injectie) van 81 kW (110 pk) een realistische vooruitblik op een compleet nieuwe modelreeks. Klaus Bischoff, hoofddesigner van het merk Volkswagen: "De T-Cross Breeze is een teaser voor het meest compacte Sport Utility Vehicle dat Volkswagen ooit zal bouwen – hij toont de essentie van een nieuw SUV- en cabrioletdesign in het segment van compacte wagens.

 

Klaus Bischoff: "Wij willen de mensen enthousiast maken voor 'New Volkswagen'. In dit geval doen we dat met een in deze klasse tot dusver uniek voertuigconcept, een gloednieuw vormgegeven cockpit en een even aantrekkelijk als expressief design. We hebben alle registers open getrokken en een van de met zekerheid meest opwindende vier-meter-SUV's van vandaag ontworpen", vertelde de hoofddesigner.

 

Een SUV in alle relevante klassen

 

Volkswagen wil in de toekomst in elk relevant segment een boeiden SUV aanbieden. Het startschot wordt gegeven door de nieuwe Tiguan, die vanaf eind april in Duitsland en vanaf begin mei in heel Europa op de markt verschijnt. Voor de grote overzeese markten zal de Tiguan overigens ook in een versie met lange wielbasis verkrijgbaar zijn. In de hogere klassen volgen een nieuwe Midsize-SUV (voor de VS en China) en de bekende terreinwagen in het topsegment, de Touareg. Onder de Tiguan zullen meteen twee nieuwe SUV-modelreeksen debuteren. In de Golf-klasse komt er een SUV in de stijl van het studiemodel T-Roc. De nu in Genève voorgestelde T-Cross Breeze toont wat de mogelijkheden in de Polo-klasse zijn.

 

Efficiënte aandrijving – TSI met 110 pk

 

Turbomotor in de T-Cross Breeze. De in Genève voorgestelde T-Cross Breeze moet betaalbaar open rijplezier bieden. Hij wordt aangedreven door een uiterst efficiënte benzinemotor met drukvoeding en directe injectie (TSI), met een cilinderinhoud van één liter, een stop-startsysteem en een recuperatiemodus. De 1.0 TSI van 81 kW (110 pk) overtuigt al vanaf 1.500 t/min. met een maximumkoppel van 175 Nm. Via een DSG-7-versnellingsbak met dubbele koppeling drijft hij de voorwielen aan. Zo sprint de 1.250 kg lichte SUV cabriolet in 10,3 s van 0 tot 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 188 km/u. Verbruik en CO2-uitstoot: 5,0 l/100 km en 115 g/km. De brandstoftank van 40 l maakt zo een theoretisch rijbereik van 800 km mogelijk.

 

Afmetingen – groots onder de compacte auto's

 

Krachtig en aantrekkelijk. Met een lengte van 4.133 mm is de T-Cross Breeze iets langer dan de CrossPolo. De wielbasis meet 2.565 mm, de overhangen zijn kort en krachtig. Korte overhangen en een lange wielbasis, dat staat garant voor sportieve verhoudingen. Het studiemodel is 1.798 mm breed (excl. buitenspiegels), duidelijk breder dan bekende voertuigen in de Polo-klasse. Bovendien zitten de inzittenden in de T-Cross Breeze beduidend hoger. De totale hoogte van deze Volkswagen bedraagt met gesloten softtop exact 1.563 mm.

 

Design – eerste blik op een gloednieuwe SUV-modelreeks

 

Het onmiskenbare design-DNA van het merk zorgt ervoor dat ieder model, zelfs zonder VW-logo, meteen als Volkswagen herkend wordt. Het design van de nieuwe T-Cross Breeze benadrukt daarenboven het feit dat ook iedere modelreeks en ieder voertuigtype van het merk een eigen karakter heeft.

 

Opmerkelijke designspecificaties. Natuurlijk is er enige verwantschap tussen de SUV-modelreeksen. Toch springen de unieke kenmerken meteen in het oog. Bijvoorbeeld aan de voorzijde, waar de T-Cross Breeze zich onderscheidt met een opvallend breed radiatorrooster en smalle koplampen. Deze details vormen het nieuwe, expressieve gezicht van de meest compacte SUV. De opmerkelijke signatuur van de leddagrijlichten met een fijne lichtboog onder de ledkoplampen en grote ledringen rond de mistlichten beklemtoont het aparte karakter van de kleine SUV. Ook in zijaanzicht is hij meteen herkenbaar. Een typisch voorbeeld van de uniciteit van iedere nieuwe SUV-modelreeks is de dubbele karakterlijn. De onderste rand loopt in dit geval niet helemaal rechtdoor, zoals bij de Tiguan, maar loopt over het achterwiel naar boven. Dat resulteert in een compleet nieuw uitzicht van de flanken. Ook de velgen drukken natuurlijk hun stempel op het silhouet. De 19-duimswielen in aluminium hebben een spiraaldesign, dat ter hoogte van de wielnaaf geïndividualiseerd wordt met gekleurde, stervormige spaken in kunststof. De achterzijde van de SUV-cabrio wordt gedomineerd door de extreem brede kofferklep met de daarin geïntegreerde ledachterlichten. Onder de klep schuilt een zeer goed belaadbare kofferruimte met een volume van bijna 300 l.

 

Interieur – fascinerende sprong voorwaarts

 

Toekomst zonder schakelaars. Het interieur van de nieuwe Volkswagen-modellen maakt telkens een immense sprong voorwaarts. De designers concentreren zich daarbij op de essentie, creëren een nieuw ruimtegevoel, geven de bestuurderspost volledig opnieuw vorm, doen een beroep op de volgende generatie van de Human-Machine-Interface en ontwikkelen een bedieningswereld die ooit volledig vrij van schakelaars en toetsen zal zijn. Het interieur van dit studiemodel is bovendien geen sciencefiction, maar een vooruitblik op de serieproductie op middellange termijn. Volkswagen maakt aan boord van de T-Cross Breeze gebruik van een bedieningsconcept dat nagenoeg volledig vrij van schakelaars is. De SUV-cabrio slaat hier de brug naar de eveneens in Genève getoonde en voor het eerst begin dit jaar op de CES in Las Vegas voorgestelde BUDD-e. Behalve de schakelpook, de ruitbediening en de toetsen voor het openen en sluiten van de softtop zijn alle bedieningselementen in de T-Cross Breeze ontworpen als aanraakgevoelige vlakken of als volledig nieuw ontwikkelde 'by-wire'-oplossingen. Een vast bestanddeel in dit concept is daarenboven de bediening via gebaren; de nieuwe Human-Machine-Interface met gekoppelde displays is net zoals in het zero-emissiestudiemodel BUDD-e vrijstaand uitgevoerd, dit is de cockpit van morgen. Last but not least valt op dat puur functionele elementen zoals de ventilatieopeningen voortaan vlak met het interieur versmelten.

 

Human-Machine-Interface. De interactieve Human-Machine-Interface (HMI) biedt een vooruitblik op de volgende voertuiggeneratie. Met de T-Cross Breeze brengt Volkswagen het visionaire systeem van de BUDD-e over naar de klasse van compacte wagens. Het gaat om twee fysiek van elkaar gescheiden displays die optisch en functioneel met elkaar versmelten: het Active Info Display als vrij programmeerbare boordcomputer voor de bestuurder en de Head Unit als scherm van het infotainmentsysteem in de middenconsole. Beide zones vormen samen één functionele eenheid.

 

Active Info Display. De digitalisering van de instrumenten opent een volledig nieuw spectrum aan grafische en interactieve mogelijkheden. Volkswagen noemt die nieuwe generatie van digitale instrumenten Active Info Display. Aan boord van de T-Cross Breeze toont het merk hoe het reeds in de Passat en de nieuwe Tiguan gebruikte Active Info Display verder zou kunnen evolueren.

 

- Onroad. De rijinformatie wordt hier in een compleet nieuwe driedimensionale en geanimeerde vorm weergegeven. Deze progressief ontworpen en door de ontwikkelaars vrij programmeerbare grafische vlakken breken bewust met de klassieke ronde instrumenten. Ze vormen een gloednieuw virtueel platform voor de weergave van informatie, dat de bestuurder in bepaalde zones helemaal zelf kan configureren, zoals hij dat bijvoorbeeld met apps op de smartphone kan doen. Afhankelijk van de configuratie verandert, verschuift, verkleint of vergroot de weergave. De basis voor dit virtuele weergaveplatform is een concept met raatvormige elementen. Zij vormen de stilistische rode draad die doorheen de hele T-Cross Breeze loopt. Gelijkaardige elementen worden immers ook in het instrumentenbord of aan de buitenzijde bijvoorbeeld aan het radiatorrooster toegepast. De robuuste raatstructuur werd bewust gekozen, aangezien ze perfect bij het karakter van een terreinvoertuig past.

 

- Predictieve rijprofielselectie. De T-Cross Breeze is uitgerust met predictieve rijprofielselectie. Die bijstandsfunctie is nauw met de navigatie, de camera vooraan en andere systemen van de Volkswagen geconnecteerd; zo registreert ze bijvoorbeeld parameters zoals de topografie van het traject. Indien de automatische werking van de predictieve rijprofielselectie geactiveerd is, reageert het systeem zelfstandig en wijzigt het de karakteristiek van de motor, de demping of de stuurinrichting in functie van de rijomstandigheden.

 

- Licht terrein. In het Active Info Display is – als extra offroadelement – een apart grafisch veld aan de predictieve rijprofielselectie gekoppeld. Via de meest uiteenlopende sensoren aan boord en door de analyse van geodata herkent de wagen in automatische modus van de rijprofielselectie dat hij zich op onverhard terrein bevindt. In dat geval activeert de aan de predictieve rijprofielselectie gekoppelde HMI een nieuw ontwikkelde offroadmodus. De bestuurder krijgt daarop via het display de volgende boodschap te zien: "TERRAIN IDENTIFIED / OFFROAD MODE ACTIVATED". Op hetzelfde moment veranderen alle interactieve weergaves om op dergelijk licht terrein aanwijzingen te geven over waar de voorwielaangedreven nog veilig vooruitkomt en waar niet. De 'normale' rijinformatie wordt naar de zijkant verschoven en verkleind. In het midden verschijnt nu een topografische kaart van de directe omgeving, waarin een gestileerde weergave van het onderstel (banden en dempers) geïntegreerd is. Uit de raatvormige basisstructuur ontwikkelen zich afhankelijk van de hoogte van het gescande terrein voor en naast de T-Cross Breeze kleine zuilen met een raatvormige dwarsdoorsnede. Zij illustreren de topografie. Te vermijden zones worden apart en duidelijk aangegeven. Met behulp van de grafische weergave kan de bestuurder nu beter inschatten waar hij veilig kan rijden. Naast het Active Info Display bevinden zich eveneens raatvormige en van binnenuit verlichte zuilen uit plexiglas, op deze plaats versmelten de virtuele en reële voertuigarchitectuur met elkaar.

 

Head Unit. Het welkomscherm van de Head Unit is vrij configureerbaar. Daarbij kunnen thematische tabbladen in een bepaald raster vrij geordend of gegroepeerd worden. Ook hier loopt de robuuste raatvorm als grafische rode draad door. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de hele route topografisch weer te geven. Daarenboven kan informatie over het hoogteverloop van het traject geïntegreerd worden. Het is ook mogelijk dat zich uit de raatgrafiek een dynamische equalizer ontwikkelt. Via een inbox kunnen dan weer de drie meest recente korte berichten inclusief beeld en afzender worden ingevoegd. Tot de andere mogelijkheden behoren elementen zoals weersinformatie of de Coverflow van de mediatheek. Al deze thematische velden kunnen zoals gemeld door de bestuurder en de passagier voorin vrij geordend worden. De configuratie en bediening verloopt bijzonder intuïtief, net zoals de bediening van de klimaatregeling. Via nabijheidssensoren verschijnt gewoonweg een specifiek venster op het aanraakscherm dat de bekende klimaatregelingsfuncties en de bediening van de zetelverwarming weergeeft.

 

Nieuwe bediening 'by-wire'. Tot de nieuw ontwikkelde elementen behoort ook een 'by-wire' gestuurde schakeleenheid in de middenconsole. Via deze kleine schakelcentrale worden de versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG), de elektromechanische parkeerrem en de adaptieve demperregeling (DCC, in de modi 'Sport', 'Normal' en 'Comfort') gestuurd. Ze bestaat uit drie elegant vormgegeven en met chroom afgewerkte glazen rollers met sensoren, die een intuïtieve bediening van deze functies mogelijk maken. Rond de glazen rollers zijn als aanraakgevoelige vlakken daarenboven de bedieningselementen voor de gevarenpinkers, de Auto-Hold-functie, het starten en stoppen van de motor (Keyless Access) en de rijprofielschakelaar (Mode) geplaatst.

 

Soundsysteem van BeatsAudio™. De Amerikaanse audiospecialist Beats Electronics – in 2008 opgericht door rapper Dr. Dre – groeide vooral met zijn koptelefoons uit tot een merkicoon in de muziekwereld. Vandaag biedt de onderneming uit Californië al lang heel wat andere pareltjes voor audiofielen aan, waaronder ook krachtige soundsystemen voor auto’s. Een dergelijk audiosysteem wordt ook in de T-Cross Breeze gebruikt. Een in de middenconsole tussen de bestuurder en passagier geïntegreerde subwoofer staat in voor de basweergave van de installatie. De 300 watt sterke 8-kanaalsversterker van het soundsysteem is uitgerust met een digitale signaalprocessor (DSP). Voor een kristalheldere klank zorgen de over het interieur verdeelde highend-luidsprekers, een speciale perforatie van de afdekkingen zet het systeem van BeatsAudio™ ook optisch in de verf.Uiteraard is het soundsysteem ook compatibel met App-connect; via CarPlay™ (Apple, Android Auto™ (Google) of MirrorLink™ kunnen zo de playlists van bijna alle actuele smartphones via de HMI van de T-Cross Breeze worden weergegeven en bediend. Ook hier is de verwantschap met de seriemodellen groot, want naast de T-Cross Breeze debuteerde in Genève ook een grondig opgefriste up! – met een technisch nauw verwant soundsysteem van BeatsAudio™!